عشق فقط خدا

عاقبت عشق زمینی را به عشق آسمانی باختیم

عشق فقط خدا

عاقبت عشق زمینی را به عشق آسمانی باختیم

عشق فقط خدا

عاقبت ما کشتی دل را به دریای جنون انداختیم
عاقبت عشق زمینی را به عشق آسمانی باختیم

تا رها گردیم از دلواپسی در آنسوی خط زمان
ما در عرش کبریایی خانه ای از جنس ایمان ساختیم

با تو ام با نی عالم با تو ام ای مهربانم
ای تو خورشید فروزان من شبم شب را بسوزان

کوچکم با قطره بودن راهی ام کن سوی دریا
عاقبت باید رها شد روزی از زندان دنیا

سیر در دنیای معنا بی زمان و بی مکان
وصل در عین جدایی زندگی با جان جان
..زندگی با جان جان

عاشقان در شوق پروازند از این خاکدان
چون که باشد پای یک عشق خدایی در میان...

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰



اهمیت و جایـگاه قـرآن


هر چه می توانید قرآن بخوانید زیرا شفای شما در قرآن است





 
 
قرآن به دلایل متعددی دچار دگرگونی و تحریف نشده است.

برخی از دلایل عدم تحریف قرآن:

1) آیات

الف) تصریح خداوند بر حفظ قرآن


«انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون»[1]

ما خود، ذکر (قرآن) را به‌تدریج نازل کردیم و خود برای آن نگهبانیم.

ب) آیه عدم اتیان باطل:

«إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا بِالذِّکْرِ لَمَّا جاءَهُمْ وَ إِنَّهُ لَکِتابٌ عَزیزٌ *
 
لا یأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَینْ‏ِ یدَیهِ وَ لَا مِنْ خَلْفِهِ  تَنزِیلٌ مِّنْ حَکِیمٍ حَمِید»[2]

همانا کسانی به ذکر (قرآن‌) (هنگامی که به‌سوی آنها آمد) کفر ورزیدند

و حال آن‌که (آن ذکر) کتابی شکست‏ ناپذیر است * که از هیچ راهی،

باطل به آن راه ندارد؛ که به‌تدریج از جانب خداوند دانای ستوده شده نازل شده است.


ج) آیه شریفه


«إنّ علینا جمعه و قرآنه»[3]

همانا گردآوردن و خواندن آن بر عهده ماست

2) احادیث:

الف ) حدیث ثقلین؛

«انّی تارک فیکم الثّقلین کتاب اللّه و عترتی اهل بیتی و

 انّهما لن یفترقا حتی یردا علی‌الحوض»[4]

من در میان شما دو یادگار گران‌بها باقی می‌گذارم،

 کتاب الهی و عترتم که اهل بیت من است و آن‌دو از همدیگر جدایی‌ناپذیرند

 تا در آخرت در کنار حوض کوثر به نزد من بازآیند.

کتاب خدا باید سالم و مصون از تحریف باقی بماند تا

در کوثر بر پیامبر(ص) وارد شود. اگر تحریف شود

دیگر کتاب‌الله نیست موضوعیت این حدیث فقط با

مصون ماندن قرآن از تحریف صادق است.

ب) احادیث عرضه احادیث بر قرآن؛ احادیث صحیحه‌ای هستند که

قائل به عرضه احادیث متعارض بر قرآن کریم و اخذ موافق قرآن و

طرد مخالف قرآن هستند و معلوم است زمانی می توان صدور

 چنین دستوری ازسوی ائمه معصومین درست باشد که قرآن خودش، مصون از تحریف باشد.

ج) احادیث وارده از ائمه(علیهم‌السلام)؛

 در باب اینکه آنچه در دست مردم است، همان قرآن نازل شده از سوی خداوند است.

3) اجماع فریقین؛

بزرگـان شیعه از شیخ صدوق تا فقهای

معاصر قائل به عدم تحریف قرآن بوده‌اند.


4) معجزه بودن قرآن؛

 با تحریف الفاظ، معانی آیات قرآن مختل می‌گردد و


حال آنکه معجزه بودن قرآن (که مورد تحدی قرآن است)

منوط به صحت آیات و صحت استناد آنها به خداست.


 اگر قرآن کریم دستخوش تحریف واقع شود تحدی موضوعا منتفی می‌شود.

5) سوره کامل در نماز؛

در رکعات اول و دوم هر نماز،


باید سوره کامل خواند که حاکی اعتقاد به این است، که چیزی از قرآن نیفتاده است.

6) تواتر در نقل آیات قرآن؛

 تمام آیات قرآن، به‌طور


 متواتر نقل شده و حال آنکه ادعاهای قائلین به تحریف، واحد است که قابل پذیرش نیست.


7) اهتمام خارق‌العاده پیامبر(ص) و صحابه در حفظ و جمع قرآن.


8) جمع آوری قرآن در زمان پـیامبر(ص) (هرچند که مدون بین‌الدفتین نبود).


9)اگر قرآن کریم، دست‌خوش تحریف شده چرا ائمه(ع) نه تذکر داده‌اند و نه به مقابله با آن پرداخته‌اند.
 
قرآن و انسان

اکنون که به صدق متن قرآن و استواری معنای آن پی بردیم باید در

 پی استفاده از این منبع وحیانی باشیم و خود را در

 معرض این نسیم جان افزا و سعادت بخش قرار دهیم:



1)       ضرورت سکوت و گوش سپردن به قرآن:

«وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» (اعراف204)

و چون قرآن خوانده شود بدان گوش فرادهید و خاموش باشید، باشد که مشمول رحمت شوید.


 2)       پناه بردن از شیطان به خدا:

«فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ» (نحل98)

پس هنگامی که قرآن می‏خوانی از شیطان رانده شده به خدا پناه بر.
 
3)       تبعیت از قرآن و پروای از خدا:

«و هذا کتاب انزلناه مبارک فاتبعوه و اتقوا لعلکم ترحمون» (انعام6)

و این کتابی است پربرکت که ما آن را فرو فرستادیم،

پس از آن پیروی کنید و پروا پیشه سازید، شاید مشمول رحمت گردید

4)تدبر در قرآن

«أَ فَلا یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها» (محمد24)


پس آیا در این قرآن تدبر و اندیشه نمی‏کنند یا بر دل‏هایی قفل‏های

 (عناد و قساوت و شقاوت) آن نهاده شده است؟!
 
5)       عبرت‌آموزی:

«لَقَدْ کانَ فی‏ قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی الْأَلْبابِ ما کانَ حَدیثاً یفْتَری‏ وَ

 لکِنْ تَصْدیقَ الَّذی بَینَ یدَیهِ وَ تَفْصیلَ کُلِّ شَی‏ءٍ وَ هُدی وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ یؤْمِنُونَ»(یوسف111)

به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است.


سخنی نیست که به دروغ ساخته شده باشد، بلکه تصدیق آنچه [از کتابهایی‏] است که

 پیش از آن بوده و روشنگر هر چیز است و

برای مردمی که ایمان می‏آورند رهنمود و رحمتی است.
 
6)       شفای مؤمنین و خسران ظالمین؛‏

«وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لا یزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَسارا»(اسراء82)

و ما از قرآن آنچه را که برای مؤمنان مایه درمان و

 رحمت است نازل می‏کنیم و حال آنکه ستمگران را جز زیان نمی‏افزاید.
 
 
منبع پژوهشکده باقرالعلوم

[1]. حجر / 9.
[2]. فصلت41ـ42.
[3]. قیامت / 17.
[4] صدوق، محمد بن على/ کمال‏الدین و تمام النعمه/ دار الکتب الاسلامیه قم‏/  1395هـ.ق ج : 2 ص :

**************************

لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی‏ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً

 مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ


اگر ما این قرآن ( عظیم الشأن ) را ( به جای دلهای خلق ) بر کوه نازل می کردیم

مشاهده می کردی که کوه از ترس و عظمت خدا خاشع و ذلیل و متلاشی می گشت.

و این امثال را برای مردم بیان می کنیم باشد که اهل ( عقل و ) فکرت شوند.

هدایت و قرآن


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهفرمود: من دو چیز در میان شما باقى گذاشتم،

تا وقتى که به آن دو چنگ زنید هرگز گمراه نخواهید شد: یکى قرآن، دیگرى خاندانم.

بـرتـرى قـرآن  

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

بـرترى قـرآن بر سـایر سخـنها هـمانند برترى خدا بر مخـلوقات اوسـت.

احتـرام قـرآن

رسـول اکرم صلی الله علیه و آلهفرمود:

قـرآن جز خـدا بهترین و برترین چیـزهاست،

کسى که احـترام قـرآن را نـگهدارد به خدا احـترام کرده است،

و کسـى که حـرمت قـرآن را نـگه ندارد نسبت به خدا بى حرمتى کرده اسـت،

احـترام به قـرآن در پیشـگاه الهى هـمانند احتـرام پـدر بر فـرزند اسـت.

رمـز جاودانگى قــرآن

امام هشتم علیه السلام از امام کاظم علیه السلام نقل مى کند که فرمود:

مردى از امـام صادق علیه السلام پـرسید

چگونه است که قـرآن هـر چه خـوانده و منتشـر مى شـود

جز بر تازگى و طـراوتش افـزوده نمى شـود؟ امام صـادق علیه السلام فرمود:

زیرا خـداوند آنرا براى زمان و مردم خـاصى قرار نـداده اسـت،

بنـابراین در هر عصـرى نو، پیـش هر ملتى تا روز قیـامت تازه و شـاداب اسـت.

رهـبرى قـرآن

پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:

بر شما باد قرآن، پس آنرا رهبر و پیشواى خود قرار دهید،

زیرا آن، سخن پروردگار جهانیان است. از طرف اوست و

بسوى او برمى گردد، بنابراین به متشابهات آنها هم ایمان آورید

و از ضرب المثلهاى آن پند گیرید.

محتواى قـرآن

امام على علیه السلام فرمود: تـاریخ گـذشتگان و


آیـندگان و بـرنامه زنـدگى شـما در قـرآن اسـت.

شـفاى قـرآن

پیامبر بزرگوار صلی الله علیه و آله فرمود: بر شما باد به قرآن، چون قرآن،

شفاى سودمند، و داروى پربرکت است و

نگهبان کسى است که به آن چنگ مى زند،

و نجاتبخش کسى است که از آن پیروى کند.

نـور قـرآن 

امام حسن مجتبى علیه السلام فرمود: در این قـرآن چراغـهاى روشـن (هـدایت) و داروى شـفابخش دلهـاست.

مـیزان بـودن قــرآن

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اى مردم آنچه از من


براى شما نقل مى شود چنانچه هماهنگ با قرآن بود بدانید گفتار


من است و اگر مخالف با محتواى قرآن بود گفته من نیست.

 

حاملان قرآن و مسئولیت آنان

شرافت قرآنیان

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهفرمود: قرآنیان و شب زنده داران، بزرگواران امّت من هستند.

حامـل قـرآن

پیامبر خدا صلی الله علیه و آلهفرمود: حامل و حافظ قرآن پرچمدار اسلام است،


کسى که او را احترام کند خدا را گرامى داشته است، کسى که به او اهانت کند


مورد لعن و نفرین خدا خواهد بود.

مقـام قـرآن دانـان

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: قرآنیان بالاترین مقام انسانى بعد از


پیامبران و فرستادگان الهى را دارند، پس حقوق آنان را کم ندانید،


زیرا در پیشگاه الهى داراى منزلتى هستند.

حاملان و آموزگاران قرآن

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:


حاملان قرآن همان آموزگاران سخن خدا و دربرکنندگان نور خدایند،


کسى که آنان را دوست بدارد، خدا را دوست داشته و کسى که


نسبت به آنان دشمنى کند با خدا دشمنى کرده است.

مسئولیت قـرآن خـوان

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اى جامعه قرآن خوانان!

در مورد آنچه از قرآن خداوند بر دوش شما نهاده تقواى الهى را پیشه کنید،

زیرا من و شما مسئولیم، من مسئول ابلاغ رسالتم و

از شما در باره آنچه از کتاب خدا و سنّت من دارید سؤال خواهد شد.

قـرآن و وظائف ما

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

قرآن و شگفتیهاى قرآن و مفاهیم آن را بیاموزید.

مفاهیم قرآن همان واجبات و حدود آن است،

زیرا قرآن برپنج وجه نازل شده است:

حلال و حرام و محکم و متشابه و ضرب المثلها،

به حلال قرآن عمل کنید، و حرام را رها کنید، به محکمات عمل کنید و

متشابه آن را واگذارید و از ضرب المثلها پند گیرید.

قرآن براى عمل

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: کسى که قرآن را بیاموزد و

به آن عمل نکند و دنیا دوستى و زینت آن را بر قرآن ترجیح دهد

سزاوار خشم خداوند است،

و در ردیف یهود و نصارى قرار خواهد داشت که کتاب خدا را پشت سر انداختند.

قاریان و امیران

امام صادق علیه السلام به نقل از پدرانش فرمود:

دو گروهند که اگر اصلاح بشوند امّت من اصلاح خواهند شد و

چنانچه فاسد شوند امت را فاسد خواهند کرد: حاکمان و قاریان قرآن.

قرائت بـدون عـمل

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

کسى که قرآن بخواند و به آن عمل نکند خداوند او را روز قیامت کور محشور خواهد کرد.

قـرائت قـرآن و گناه

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: کسى که قرآن بخواند و

بعد حرام بخورد و بنوشد یا محبّت و زینت دنیا را بر آن برترى دهد

مستوجب خشم الهى مى شود مگر اینکه توبه کند،

و اگر بدون توبه بمیرد، روز قیامت قرآن با او به محاجّه برمى خیزد و

تا او را محکوم نکند دست برنمى دارد.

آمـوزش قــرآن


پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:


بهترین شما کسى است که قرآن آموزد و آن را آموزش دهد.

ارزش آموزش قــرآن

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر کسى از قرآن یک حرف بیاموزد،

خداوند براى او ده حسنه مى نویسد، و ده گناه از او مى بخشد،

و ده درجه او را بالا مى برد، فرمود: نمى گویم، در مقابل هر آیه،

بلکه در مقابل هر حرفى مانند «باء» یا «تا» یا همانند آنها.

ثمرات یادگیرى قــرآن

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: اگر خواستار زندگى سـعادتمندان،

و مـرگ شهیدان و نجات روز محـشر، و سـایه در

روز قـیامت و هـدایت در روز گـمراهى هستید پس قـرآن بیاموزید،

زیرا آن گفـته خـداى مهربان و ایمنى از شیـطان و موجب برترى و وزنه خوبـیهاى شـما است.

فهم قرآن همراه آمـوزش

حضرت على علیه السلام فرمود: قـرآن را بیـاموزید که

نیـکوترین گفـتار است، و در آن دانـا و آگاه شـوید که بـهار دلهـاست و

از نور آن شـفا بخواهید، که شـفا بخـش دلهـاست، آن را خـوب بخوانید چون مفیدترین قصّـه هاسـت.

                                            مومن و آموزش قرآن

امام صادق علیه السلام فرمود: شایسته است که انسانِ مؤمن نمیرد تا

 

قرآن را بیاموزد یا در حال آموزش آن باشد.

قـرائت قـرآن

روخوانى قـرآن

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: برترین عبادت امّت من روخوانى قرآن است.

فضیلت قـرائت قــرآن

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

اى سلمان! بر تو باد خواندن قرآن، زیرا

قرآن خواندن کفّاره گناهان و سپرى در مقابل آتش و بازدارنده از عذاب است.

روزى پنجاه آیه

امـام صـادق علیه السلام فرمود:

قـرآن، عـهدنامه خدا به بنـدگان اوست،

پس شایسته است مســلمان در عـهدنـامـه اش بـنگرد،

و روزى پنـجـاه آیـه از آن بخـواند.

انس با قـرآن در جـوانى

امـام صـادق علیه السلام فرمود: مؤمـنى که در جـوانى قـرآن بخـوانـد،

قـرآن با گـوشت و خـون او مـخــلوط مـى شــود،

و خــدا او را بــا ســفیـران بـزرگـوار و نیـکوکار قـرار مـى دهـد و

روز قیـامت قـرآن مـدافـع اوسـت.

رمضان بهار قـرآن

امام باقر علیه السلام فرمود: هـر چیـزى بـهارى دارد و بـهار قـرآن مـاه مـبارک رمـضـان اسـت.

قــرآن در ماه رمضان

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: کسى که در

ماه مبارک رمضان یک آیه قرآن بخواند پاداش او همانند کسى است که

قرآن را در ماههاى دیگر ختم کرده است.

خانه و قرآن

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: خانه اى که در

آن قرآن خوانده شود فرشتگان وارد آن مى شوند،

و شیطانها از آن دور مى شوند،

و اهل آن در آسایش قرار مى گیرند و به خیر و

برکت آن خانه افزوده مى شود و از بدیها و

آفات آن خانه کاسته مى شود. و خانه اى که در آن قرآن نخوانند،

محلّ حضور شیاطین و دورى فرشتگان مى شود و

بر اهلش تنگ مى شود و شرّش بسیار و خیرش اندک خواهد شد.

نورانیت خانه و قــرآن

امام صادق علیه السلام فرمود:

خانه اى را که مسلمانى در آن است و قرآن تلاوت مى کند

اهل آسمان آنرا مى بینند همانگونه که مردم دنیا ستاره نورانى را در آسمان مى بینند


گـوش دادن به قـرآن

امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که حرفى از

کتاب خدا را بشنود بدون آن که بخواند خداوند حسنه اى براى او مى نویسد،

و گناهى را از او مى بخشد، و یک درجه او را بالا مى برد.

آداب قرائت قـرآن

امام صادق علیه السلام فرمود:

هنگامى که به آیه اى که یاد بهشت است رسیدى از خدا بهشت بطلب،

و وقتى به آیه اى که یادآور آتش است رسیدى از آن به خدا پناه ببر.

آهـنگ قـرائت قـرآن 

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: قـرآن را با صـدا و آهنگ عـربى بخوانید.

مقـام حافـظ قـرآن 

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

تعداد درجات بهشت به تعداد آیه هاى قرآن است،

هنگامى که اهل قرآن وارد بهشت شود به او گفته مى شود

قرآن بخوان و بالا برو، براى هر آیه اى درجه اى است،

بنابراین بالاترین درجه از آنِ حافظان قرآن است.

روخوانى یـا از حفـظ؟

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

کسى که از رو قرآن بخواند، خدا براى او دوهزار حسنه مى نـویسد،

و کسـى که آنـرا از حـفظ بخـواند هـزار حسنه نوشـته مى شـود.

پاداش ختـم قـرآن

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

وقتـى کسى قرآن را ختم کند، در آن هنگام هزار فرشته بر او درود مى فـرستـند.

قرائت غلط

  رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
 
قـارى چنـانچه قـرآن را غلط یا اشتباه یا با لحن غیر عربى بخواند
 فـرشته آنرا هـمانطور که نازل شده (صحیح و کامل) مى نویـسد.



به عقیده ما مسلمین, قرآن سخن و وحی خداوند یکتاست.

سخنی است که شنیدنش لرزه بر اندام می آورد.

درون آدمی را نرم کرده و ذهن را متوجه ذکر خدا می کند.

سخن خداوندی است که صاحب ملکوت آسمانها و زمین است و

آگاه و دانا به ریز و درشت خلقت است. این است که

ماقرآن را روشنگر و راهنما می دانیم و عقیده داریم که معجزه پیامبر است.

از طرفی هر انسان غیر مسلمانی که بدون تعصب و غرض قرآن را بخواند

بر نظم و آهنگ دلنواز آن اذعان دارد.

این خود شاهدی بر اعجاز کلامی قرآن است

چرا که قرآن وحی بر پیامبری بی سواد بوده است.

ولی چنان آهنگ کلامی قرآن زیبا بوده و چنان  معانی آن بر دل

می نشسته که اعراب زمان پیابر را مسلمان کرده. اعرابی که

خود سخنور بوده اند و شعرای بسیاری داشته اند در

برابر نظم و آهنگ کلام خدا سر فرود آورده اند.

از طرفی کفاری که تعصب چشمانشان را کور و

گوشهایشان را سنگین کرده بود قرآن را نمی پذیرفتند.

گاهی به پیامبر تهمت شاعری می زدند و گاهی قرآن را افسانه های پیشین می خواندند.

برای اثبات بطلان ادعای کفار زمان پیامبر و همچنین کسانی که

با تعصب و دیده کور به قرآن می نگرند ،

خداوند آنها را به آوردن سوره ای مثل سوره های قرآن فرا می خواند.

بهاین موضوع در پنج جای قرآن اشاره شده است:

۱– سوره ۲ آیات ۲۳ و ۲۴
و اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده‏ایم شک دارید

پس اگر راست مى‏گویید سوره‏اى مانند آن بیاورید و گواهان خود را غیر خدا فرا خوانید.

پس اگر نکردید و هرگز نمى‏توانید کرد از آن آتشى که

سوختش مردمان و سنگها هستند و براى کافران آماده شده بپرهیزید.

۲– سوره ۱۷ آیه ۸۸

بگو اگر انس و جن گرد آیند تا نظیر این قرآن را

بیاورند مانند آن را نخواهند آورد هر

چند برخى از آنها پشتیبان برخى [دیگر] باشند.


۳– سوره ۱۱ آیات ۱۳ و ۱۴


یا مى‏گویند این [قرآن] را به دروغ ساخته است بگو اگر راست مى‏گویید


ده سوره برساخته‏شده مانند آن بیاورید و غیر از خدا هر که

را مى‏توانید فرا خوانید. و اگر آنها دعوت شما را نپذیرفتند بدانید

با علم الهی نازل شده و هیچ معبودی جز او نیست آیا با اینحال تسلیم می‏شوید؟


۴– سوره ۱۰ آیات ۳۸ و ۳۹


یا مى‏گویند آن را به دروغ ساخته است بگو اگر راست مى‏گویید

سوره‏اى مانند آن بیاورید و هر که را جز خدا مى‏توانید فرا

خوانید.بلکه چیزى را دروغ شمردند که به علم آن احاطه نداشتند و

هنوز تاویل آن برایشان نیامده است کسانى [هم] که پیش از

آنان بودند همین گونه [پیامبرانشان را] تکذیب کردند.


۵– سوره ۵۲ آیات ۳۳ و ۳۴


مىیگویند آن را بربافته [نه] بلکه باور ندارند.

پس اگر راست مى‏گویند سخنى مثل آن بیاورند.

بر طبق این آیات خداوند ناباوران را به آوردن سوره ای شبیه قرآن فرا می خواند.

کفار زمان پیامبر با همه سخن وریشان و

تسلطشان به زبان عربی نتوانستند این کار را بکنند.

آنها که تهمت شاعری به پیامبر می زدند فرصت طلایی به

دست آورده بودند تا در زمانی که اسلام نو پا بود و

تعداد مسلمین بسیار اندک ، این دین جدید را فقط با آوردن یک

سوره به زانو بیاورند ولی نتوانستند. اکنون که قرنها از این فرا

خوانی قرآن می گذرد، عده ای از مخالفان قرآن که نه تنها

نظم و زیبایی ظاهری قرآن را درک تکرده اند بلکه مفهوم و

معنی قرآن را نیز متوجه نمی شوند، ادعا می کنند که تقلید از

قرآن و نوشتن سوره ای مثل  سوره های قرآن کاری ساده است.

بعضیها پا را فراتر گذاشته و اشعار حافظ و فردوسی و شاعران

دیگر را برتر از قرآن می دانند. این عده خود درک نمی کنند که

سخنور و شاعر برجسته ای چون حافظ خود به اعجاز قرآن اذعان داشته چرا

که شعر میسروده و تفاوت شعر خود با قرآن را درک می کرده. قرآن برای

این موضوع مثال عصای موسی را می آورد. وقتی که موسی عصای خود را

به اذن خداوند تبدیل به مار کرد ، فرعون که احاطه علمی نداشت و

تعصب چشمانش را کور کرده بود معجزه موسی را نمی پذیرفت در

حالیکه جادوگران او که فرعون برای مبارزه با موسی فرا خوانده بود ،

ضعف و محدودیت خود را درک می کردند  و با دیدن معجزه موسی ایمان آوردند.

چرا که آنها بر خلاف فرعون می دیدند که کار موسی از

عهده یک انسان خارج است و تنها یک قدرت مافوق طبیعی و برتر از عهده آن بر می آید.

در اینجا برای نشان دادن پوچی ادعای این افراد تصمیم گرفتم که از دید

یک غیر مسلمان ولی بدون تعصب به این موضوع نگاه کنم. ببینم بدون

در نظر گرفتن اعتقاداتم به عنوان یک مسلمان آیا می توانم سوره ای مانند

سوره های قرآن بنویسم یا نه. اگر در انتها اذعان کردم که اینکار نه تنها

از عهده من بلکه از عهده هیچ انسانی بر نمی آید

خط بطلانی می کشم بر ادعای مخالفین متعصب قرآن.
برای اینکار به کوتاهترین سوره قرآن توجه کردم.

سوره کوثر کوتاهترین سوره قرآن است که تنها ده کلمه دارد:

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ : ما تو را [چشمه] کوثر و فراوانی تعمت دادیم
فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ :  پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى کن
إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ : دشمنت‏ خودبى‏تبار و دست کوتاه از آینده خواهد بود

با خواندن این سوره متوجه می شویم که این سوره به صورت نظم است.

پس اگر قرار باشد سوره ای مانند این بیاوریم باید به صورت نظم باشد.

از طرفی کلمات نظم به دقت انتخاب شده اند.

کوثر و انهر و ابتر هر سه چهار حرف دارند که نوشتن نظمی مثل آن را مشکل می کنند.

در قدم بعد به دنبال این سه لغت در قرآن گشتم. متوجه شدم که

این سه لغت تنها و تنها یکبار و آنهم در این سوره آمده اند. این

یعنی اگر قرآن ساخته سخنان پیامبر می بود او باید با لغاتی که

نه قبل و نه بعد از آن استفاده می کند شعر بگوید. این نوشتن

سوره ای مثل این را بسیار مشکل می کند. ما شاید بتوانیم از

سخن دیگران تقلید کنیم ولی اگر لازم بود که با لغاتی که هرگز

استفاده نکرده ایم نظم بگوییم کار بسیار مشکلی می داشتیم.

تا اینجا من فقط به نظم ظاهری قرآن نگاه کرده ام  و

فعلا بسیار تحت تاثیر قرار گرفته ام.

در مرحله بعد به معنی و مفهوم سوره نگاه کردم. این تیر خلاصی بود

برای من که ایمان بیاورم نه  تنها من بلکه هیچ انسان

دیگری نمی تواند شبیه این سوره بیاورد. آیات پیشگویی هستند در

مورد مخالفان پیامبر که در زمان پیامبر به حقیقت پیوست.

پیامبر به اوج اقتدار رسید و خداوند نعمتش را بر او کامل کرد و

دشمنانش همه کوتاه دست ماندند. هیچ انسانی هرگز نخواهد

توانست آینده را پیشگویی کند. اگر اعراب زمان پیامبر در برابرنظم و

آهنگ سوره کو ثر سر تسلیم فرد آوردند اکنون ما باید سر تعظیم بر

مفهوم آن نیز فرود بیاوریم. این یعنی ما با درک اندکی که از قرآن داریم

اگر بدون تعصب به کوچکترین سوره قرآن بنگریم اذعان می کنیم که

این سوره سخن قدرتی است که دانای نهان و غیب است. خداند در قرآن می فرماید:

و کلیدهاى غیب تنها نزد اوست جز او [کسى] آن را نمى‏داند و آنچه

در خشکى و دریاست مى‏داند و هیچ برگى فرو نمى‏افتد مگر [اینکه] آن را مى‏داند و

هیچ دانه‏اى در تاریکیهاى زمین و هیچ تر و

خشکى نیست مگر اینکه در کتابى روشن [ثبت] است.

سوره های دیگر هر کدام داستانی دگر دارند و عظمتی دگر.

ما با دانش اندکمان تنها در حد و اندازه فهممان می توایم از

قرآن استفاده کنیم و با توصل به خدا قرآن را راهنمای مسیرمان قرار دهیم.


یادداشت مدیر وبلاگ


بی شک در این مورد مطالب زیاد دیگری است که

به مرور گرد آوری خواهیم کرد و صد البته

تفسیرقرآن بسیار پیچیده است و بی شک بشر

تا الان نتوانسته است همه زوایای پیچیده و

مخفی و معانی و ذات والای این کتاب بزرگ اسمانی را

داشته باشد کتابی که با بودن در انواع حکومتها و

طغیان بشر و تحریفها و سوزانده شدن ها و

تلاش های بسیار برای استفاده از آن به نفع حکومت

دوران ها چون صاحبش گفته اجازه تحریف و

تغییر در آن نمیدهیم همیشه مصون از دستکاری و

تعرض مانده است که مثال دومی ندارد خدا در قرآن میفرماید

آیا در قرآن نمی اندیشید اگر از جانب غیر خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسیاری می یافتی


بعنوان مثال قران حرکت کرات را آن زمان ادعا کرده و بشر

الان به این نتیجه میرسید که کرات ثابت هستند یا مثل های دیگر

حتی یک مورد هم نمیتوان یافت که کسی در

مقام مناظره با مطالب قران به پیروزی برسد و اختلافی در آن پیدا کند



بعنوان مثال هر چه علم بشری رو به جلو میرود ابعاد منطق و معجرات و

درستی و پیش بینی های قرآن وسیع تر ثابت میشودخداوند

درقرآن کریم 1400سال پیش موضوعاتی رافرموده است که

صحت علمی آنها امروزه اثبات میشود و اگر از غیر خدا بود

حداقل یک مورد باید پیدا میشد که علم امروزی یک ادعای

علمی قران را نفی میکرد ولی اینگونه که نیست هر روز

با اثبات منطق و علوم و معجزات قرآنی روز بروز به

اعتبار این کتاب اسمانی افزوده میشود هر شخصی که

روحیه عناد و تعصب شیطانی نداشته باشد با چند بار

خواندن قرآن براحتی متوجه میشود که این مطالب نمیتواند

نوشته دست بشر باشد اصلا کتابی مشابه با این نوع

نویسندگی وجود ندارد از باب ایات مشابه و محکم

ونوع تقسیم بندی و شروع و خاتمه مطالب..

بعنوان یک حقیرتوصیه دارم حداقل دو بار آنهم معنی فارسی قرآن ر

ا از اول تا آخر بخوانید بعد اگر کمتر از یک گنج یافتید کنارش بگذارید

اگر ما صبح متوجه بشیم یه کاغذی یا مجله ای رو تو

حیاطمون انداختن بدون اینکه بخونیمش نمیندازیمش سطل زباله

یا بعد از چند ساعت گوشی رو که چک میکنید اگر پیامکی داشتید

حتی تبلیغاتی معمولا یکبار آن را یمخوانید بعد حذفش میکنید

اما کتابی به این عظمت و معجزه که شاید بنده در این مطلب

حتی یک درصد از ابعاد و عظمتش را نتوانستم گردآوری کنم را

سالهاست که در خانه هایمان خاک میخورد و

نهایتا در مراسمات از آن بعنوان یک ابزار

استفاده میشود در مطالب بعدی از قرآن باز هم خواهیم گفت و

اگر شما دوستان هم مطلبی در خور وصف قران داشتید

میتوانید به وبلاگ بفرستید تا در راه شناسایی

این گنج عظیم به دوستان و همراهان سهمی داشته باشید


مرتضی زمانی


مدیر وبلاگ 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی