بیل میلر
میلر صاحب شرکت سرمایه گذاری معروفی است که برای بیش از 15
سال عملکرد آن بهتر از شاخص S&P بوده است. وی سهامی را می خرد که قیمت
آن در حال حاضر کمتر از ارزش پیش بینی شده ی آن در آینده باشد. درنتیجه وی
فقط به گذشته سهام نگاه نمی کند و معمولاً سهامی را می خرد که بقیه یا
توجهی به آن ندارند و یا از آن روی گردانند. سایر نکات روش وی عبارت است
از:
• به آینده نگاه کنید و نه به گذشته. افق پیشرفت یک شرکت و سهام آن
در آینده اطلاعات بسیار مفیدتری نسبت به تاریخچه ی آن در بر دارد.
•
ارزان لزوماً به معنای ارزنده نیست. در بسیاری از موارد افت قیمت سهم به
دلیل این است که بازار افت آتی آن را پیش بینی کرده است. پس باید به ارزش
آتی آن توجه داشت.
• از ارزش کنونی جریان های نقدی آتی شرکت برای تعیین ارزنده بودن آن استفاده کنید.
• مانند اکثریت سرمایه گذاران به کوتاه مدت فکر نکنید و دید بلند مدت داشته باشید.
• سه نوع برتری رقابتی وجود دارد:
o تحلیلی: وقتی که شما اطلاعات عمومی را بهتر از دیگران تجزیه تحلیل می کنید
o اطلاعاتی: وقتی شما اطلاعات مهمی دارید که دیگران ندارند
o رفتاری: وقتی شما دانش بهتری از رفتارهای انسان داشته و می-توانید از آن استفاده کنید.
•
از نظر روانشناسی ترس مردم از باخت بیشتر از علاقه ی آن ها به برد است.
درنتیجه آن ها به شدت تحت تاثیر روندهای کوتاه مدت قرار گرفته و این فرصت
مناسبی برای خرید سهام ارزنده با قیمت های پایین است.
• معمولاً به
دلیل هیجانات زودگذر قیمت سهام ارزنده شما افت می کند. همیشه دید بلند
داشته باشید و در موارد وجود هیجان فقط ناظر باشید.