گفتی که گنه کنی تو را سوزانم
این را به کسی گو که تو را نشناسد
در برخى روایات آمده است که
وقتى بندهاى از گناه پشیمان شد و به سوى خدا
بازگشت و گفت: «خداى من! من بد کردم»،
خدا مىفرماید: ؛ من آن را پوشاندم
و چون مىگوید: خداى من! من پشیمان شدم
خدا مىفرماید: ؛ من قبول کردم
؛اى جوان، اگر توبه کردى و شکستى، حیا نکن
که دیگر بار به سوى ما بر گردى!
و هر گاه دوباره توبه را شکستى، حیا نکن
آیا حیا تو را از اینکه سه باره به سوى ما
بیایى، منع مىکند؟ (: حیا نکن و بیا.)؛
و هر گاه براى سوّمین بار توبه را شکستى،
براى چهارمین بار به سوى ما بیا
؛من بخشندهاى هستم که بخل نمیورزم
؛ من بردبارى هستم که شتاب نمىکنم
من آنم که: بر معاصى پرده مىپوشم، و توبه کنندگان را قبول مىکنم
و از خطا کنندگان مىگذرم و به پشیمانان، رحم مىکنم
؛ «وَاَنَا اَرحَمُ الراحِمِین»و من رحم کنندهترین رحم کنندگانم
؛ کدام فردى به سوى درگاه ما آمد و او را رد کردیم؟
؛ چه کسى به سوى ما پناه برد و ما او را دور کردیم؟
؛ چه کسى به سوى ما بازگردید که او را نپذیرفتیم؟
چه کسى از ما درخواستى کرد که به او عطا نکردیم؟
؛ چه کسى از ما آمرزش خواست و ما او را نیامرزیدیم؟
؛من آنم که گناهان را مىآمرزم و عیبها را مىپوشانم
و اندوهناکان را یارى مىکنم و به گریانِ ندبهکننده
رحم مىکنم ومن داناى امور نهان و پنهان هستم...
( گفتاری از حضرت آیت الله العظمی صافی)
مــاه زیبــای خــدا ای رمضـان ماه قـرآن و دعـا ای رمضـان
هر کجـا پا بنهی یـاد خــداست ذکرحق در همه جا ای رمضـان
شبت آرام وسحر شیرین است روزهـا پــر ز صفـا ای رمضـان
صـوت قـرآن و منـاجـات و دعـــا همـه آهنـگ خــدا ای رمضـان
دل مـا را کـه گنـه کـرده سیـاه پرکن از نـور و صفـا ای رمضـان
همـه مهـمـان خـداونـد کریـــم سر این سفره سرا ای رمضـان
وقـت افـطـار و سحــر یـاد کنیـم از امــام و شهــدا ای رمضـان
تا خــدا عمــر دهــد با دل شــاد نشـوم از تو جــدا ای رمضـان
فقط گیر یک نگاه تو مانده ام
تو که مرا
بپسندی ، دیگر چه باک
از پیله های روزگار...
گفتگوی ماهی با سلیمان نبی
روزى یکى از حیوانات دریائى سر از آب بیرون آورده
عرض کرد اى سلیمان، امروز مرا ضیافت و مهمان کن،
سلیمان امر کرد آذوقه یک ماه لشکرش را لب دریا جمع کردند
تا آنکه مثل کوهى شد، پس تمام آنها را به آن حیوان دادند،
تمام را بلعید و گفت: بقیه قوت من چه شد،
این مقدارى از غذاهاى هر روز من بود
سلیمان تعجب کرد، فرمود: آیا مثل تو دیگر
جانورى در دریا هست،
آن ماهى گفت: هزار گروه مثل من هستند
پس هر کسى که روى حقیقت توکل بر خدا پیدا کرد،
خداوند از جایى که گمان ندارد
اسباب روزى او را فراهم مى کند...
ای فرزند آدم لحظه ای در صبح
مرا یاد کن
و لحضه ای در عصر ، هرچه خواهی
بتو می دهم ...
(حدیث قدسی 6 از کتاب یابن آدم)
آیا کسی را تا به حال دیدهاید که هیچ گونه گرهی در کارهایش نیافتاده باشد!؟
ممکن نیست کسی را بیابید که در زندگی اش با گرفتاری یا
مشکلی روبه رو نشده باشد. چالش و مشکل،
سنت قطعی خداوند در زمین است. ما خاکیان در رنج و
سختی آفریده شدهایم.
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ؛
«ما انسان را در رنج آفریدیم [و زندگى او پر از رنجهاست]!»
(بلد، ۴). جوهره جان ما، باید جلای رنج را برای صیقل یافتن تحمل کند.
به قول استاد شهید مطهری:
شداید سازنده است. از موجودی موجود دیگر میسازد: از ضعیف،
قوی و از پست، عالی و از خام، پخته به وجود میآورد؛
خاصیت تصفیه و تخلیص دارد: کدورتها و زنگارها را
میزداید؛
خاصیت تهییج و تحریک دارد، هوشیاری و حساسیت به وجود میآورد؛
و ضعف و سستی را از بین میبرد
(مرتضی مطهرى، مجموعه آثار، ج۲۳، ص۷۵۱).
حکمت سختیها و مشکلات در زندگی:
چالشها، سختیها، مشکلات، گرفتاریها، مصیبتها،
، رنجها و
دردها، همهوهمه ورزش روحی و ابزار آزمایشی است
از الطاف الهی، تا ما انسانها با انتخابگری خود به رهیافتگی و
رشد دست یابیم. «آزمایش الهی،
صفات انسانى را
از نهانگاه قوه و استعداد به صفحه فعلیت و کمال بیرون
مىآورد.
آزمایش خدا تعیین وزن نیست؛ افزایش دادن وزن است» (همان، ج۱، ص۲۰۶).
هنر زندگی در حل مسئله:
هنر زندگی در توانایی و مهارت کنار آمدن با مشکلات و حل آنهاست.
کسب توانایی لازم برای مشکلگشایی و برخورداری از
مهارت حل موفقیتآمیز مسائل ما را توانا میسازد
بهطور سازنده با مشکلات زندگی برخورد کنیم.
حل مسئله، مهارتی است که رضامندی از
زندگی و پیشرفت و تکامل در گرو آن است.
درواقع هنگامی میتوان طعم خوشبختی و لذت زندگی را چشید
که بتوان با مشکلات
روبهرو شد و مسائل را حل کرد.
آن هنگام میتوانیم این وعده الهی را تجربه کنیم که
پایان دشواری، آسانی است: إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً (انشراح (۹۴)، ۶).
همه عمر تلخی کشیده است سعدی
که نامـش برآمـد به شـیرینزبانی
مهارت حل مسئله و چیرگی بر مشکلات زندگی،
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، چ دوم، ۱۳۹۴، ص ۹ و
هر گاه دیدی خدای سبحان پیاپی بر تو بلا نازل می کند
بدان که تو را بیدارکرده است
و چون دیدی با آنکه گناه می کنی،
پیاپی به تو نعمت می دهد
بدان که این تدریجاً به سوی هلاکت بردن توست
اعجاز قرآنی
خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه:
چند سالی است که زمین شناسان نسبت دریا و خشکی کره زمین را بیان کرده اند؛
اما همین نسبت طی محاسبه عددی در آیات قرآن کریم آمده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اعجاز قرآن، سالهاست که
دانشمندان زمین شناس نسبت دریا و خشکی را
در کره زمین تعیین کرده اند و
این
همان حقیقتی است که
قرآن کریم 14 قرن پیش عنوان کرده بود.
کلمه "بحر" به معنی دریا به صورت صیغه مفرد آن در 32 آیه از قرآن آمده است .
کلمه "بر" نیز به معنای خشکی به صورت صیغه مفرد آن در 12 آیه از قرآن آمده است.
در یک مورد نیز کلمه "یبسا" که آن هم معنای خشکی می دهد آمده است که
در مجموع در 13 آیه از قرآن کلمه خشکی وارد شده است.
مجمع آیاتی که در آنها کلمات دریا و خشکی آمده است
(32+ 13) می شود 45 آیه.
حال اگر این اعداد را با نسبت ریاضی بیان کنیم ،
نسبتهای زیربه دست می آید :
نسبت کلمه دریا در آیات قرآن 71 = 32:45 و
پس می توان گفت که نسبت کلمات دریا و خشکی در
قرآن به ترتیب 71 درصد و 29 درصد است.
یعنی در 71% از مجموع 45 آیه از کلمه دریا و
در 29% از مجموع 45 آیه از کلمه خشکی استفاده شده است .
حال اگر به سایت سازمان فضانوردی آمریکا ( NASA)
مراجعه کنیم و نسبت دریاها و خشکی های زمین را مشاهده کنیم؛
درمی یابیم که نسبت دریاهای زمین 71% و
برای خشکیهای زمین 29% ثبت شده و
این همان حقیقتی است که
14
قرن پیش قرآن کریم به آن اشاره کرده است.

فردی چند گردو به رهگذری داد
و گفت بشکن و بخور و برای من دعا کن!
رهگذر گردو ها را شکست ولی دعا نکرد
آن مرد گفت: گردو ها را می خوری نوش جان
ولی من صدای دعای تو را نشنیدم!
رهگذر گفت:
" مطمئن باش اگر در راه خدا داده ای
خدا خودش صدای شکستن گردو ها را شنیده است"
اى کسانى که ایمان آورده اید
خدا را یاد کنید یادى بسیار
و صبح و شام او را به پاکى بستایید
اوست کسى که با فرشتگان خود
بر شما درود میفرستد تا شما را
از تاریکی ها به سوى روشنایى برآورد
و به مؤمنان همواره مهربان است
ای کسی که لذت می بری از دنیا و رزق و برق آن
و چشمهایت به خاطر لذت ها خواب نمی رود
خودت را مشغول کردی به چیزی که تمام نمی شود
به خدا چه خواهی گفت وقتی او را ملاقات کردی
"بهلول"