رقص حرڪات موزونی است ڪه به منظور لهو و لعب انجام می شود.
و هم چنین برخی گفته اند: هر عملی ڪه عرفاً بدان رقص بگویند.
✅حرمت رقص در احادیث
درباره « حرمت رقص» ممڪن است به دو گونه احادیث استناد گردد:
1- دسته ای از آنها به صورت عام،
مربوط به نهی از هرگونه لهو و لعب و لغو است،
ڪه رقص هم از مصادیق آنها به شمار می رود، مانند حدیث
امام صادق(ع) ڪه فرمودند:
«زمانی ڪه آدم(ع) از دنیا رفت،
ابلیس و قابیل زبان به شماتت او گشودند و
(در مرگ او شادمانی ڪرده) و به ساز و آواز پرداختند،
پس هرڪس ڪه روی زمین به این گونه، لذت جوید به آن دو اقتدا ڪرده است.»
📚وسایل الشیعه ج17 ص314
و یا حدیثی ڪه از امیر المؤمنین علی(ع) نقل شده است ڪه فرمود:
«عاقل نیست ڪسی ڪه در پی لعب باشد و
دائم با لهو و طرب خود را مشغول سازد».
📚مستدرڪ الوسایل ج 13 ص 220
2- دسته ای از روایات ڪه صریحاً از #رقص نهی ڪرده اند؛
به عنوان نمونه به دو مورد اشاره می ڪنیم.
الف. از امام صادق (ع) نقل شده ڪه پیامبر(ص) فرمود:
«نهی می ڪنم شما را از رقص و مزمار و بربط و طبل».
📚وسایل الشیعه ج 17 ص 313
ب. از رسول خدا نیز نقل شده ڪه نهی ڪرد از ضرب و رقص و هر گونه لهو و لعب، و
از حاضر شدن در چنین مجالسی و استماع آن.
📚[مستدرڪ المسائل ج 13 ص 218]
در آیات قرآن تنها احڪام #ڪلی و اساسی بیان شده است و
تفصیل و بیان بسیاری از احڪام در قرآن،
به پیامبر واگذار شده است و بعد از پیامبر ائمه(ع) آنها را بیان می ڪنند،
بنابراین نباید انتظار داشت تمام احڪام جزئی در قرآن مطرح شده باشد.
به عنوان مثال تعداد رڪعات نماز
در روایات ذڪر شده است رقص نیز چنین است و پیامبر اسلام( ص) فرمود :
(انهاڪم عن الزفن ...) یعنی شما را از رقص #نهی می ڪنم.
بعید نیست از آیاتی ڪه دستور ترڪ ڪارهای لغو و بیهوده میدهد
سوره مومنون آیه 3
ڪه رقص هم یڪی از مصادیق آن است بتوان استفاده ڪرد حرمت رقص را .
جهت اطلاع بیشتر مراجعه شود به ڪتاب دلیل تحریر الوسیله نوشته علی اڪبر سیفی مازندرانی ج 6،ص 218.
✅در ضمن توجه داشته باشید که این استدلال که اگر در قرآن آمده قبول می کنم اشتباه است
کسی که قرآن را قبول کند باید روایات و گفته های پیامبر و ائمه (ع) هم بپذیرد.
زیرا در آیات مختلف دستور به اطاعت از آنها داده است.