دوستان عزیز بعد از اینکه در 7 مطلب قبلی با استناد به علم روز
از سایتهای داخلی و خارجی و از قول پروفسورها و دانشمندان روز
فواید و حکمت و برکات رو زه را به اطلاع شما عزیزان رساندیم
در این مطلب روزه از دیدگاه پیامبر و امامان را هم با هم بررسی میکنیم
حال با اینهمه دلیل علمی و شرعی چه بهانه ای میماند که کسی به عمد روزه نگیرد ؟
حتی اگر هیچ دلیل علمی هم تا بحال کشف نشده بود
صرف تعبد از خداوند متعال گرفتن روزه لازم بود
ولی با توجه به اینکه اینروزها به دید روشنفکری
خیلی ها برای انجام هر کاری به دنبال دلایل علمی مستند میگردند
لازم دانستیم در کنار روایات و دستور خداوند در 7 مطلب علمی قبلی
به همراه دو نمامتن در این مطلب از دیدگاه علم هم اهمیت و دلایل روزه داری را بیان کنیم
با احترام : مرتضی زمانی
خادم وبلاگ و کانال عشق فقط خدا
#ثواب_روزه
🔵 پاداش گرفتن روزه در ماه رمضان به خاطر اطاعت از خدا👏👏👌👌
🌹حضرت علی(علیه السلام) از پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله) نقل می فرماید:
«هیچ مؤمنی نیست که ماه رمضان را، به حساب خدا، روزه بگیرد،
مگر آن که خدای تبارک و تعالی، هفت خصلت را برای او لازم گرداند
✨1⃣ هرچه حرام در پیکرش باشد محو و ذوب گرداند.
✨2⃣به رحمت خدای عزوجل نزدیک می شود.
✨3⃣خطای پدرش حضرت آدم را می پوشاند.
✨4⃣خداوند لحظات جان دادن را برای او، آسان کند.
✨5⃣از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان است.
✨6⃣خدای عزوجل از خوراکی های لذیذ بهشتی او را نصیب دهد.
✨7⃣ بالاخره خدای عزوجل، برائت و بیزاری از آتش دوزخ را به او عطا فرماید
📚 من لایحضر صدوق ۷۴/۲
نما متن تهیه شده در موسسه باور باران
در مورد فواید علمی روزه را حتما نگاه کنید👇👇
روزه از نگاه قرآن و علم روز
چهل حدیث درباره روزه و روزه داری
اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت
(رهبرى اسلامى).فروع کافى، ج 4 ص 62، ح 1
امام صادق علیه السلام فرمود:
خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.
من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1
مام على علیه السلام فرمود:
خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.
نهج البلاغه، حکمت 252
امام رضا علیه السلام فرمود:
مردم به انجام روزه امر شدهاند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و
به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.
وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
الکافى، ج 4، ص 62، ح 3
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
روزه سپر آتش (جهنم) است.
«یعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»
الکافى، ج 4 ص 162
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
بحار الانوار، ج 96، ص 257
امیرالمومنان على علیه السلام فرمود:
روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزههاست.
غرر الحکم، ج 1 ص 416 ح 64
امام على علیه السلام فرمود:
روزه پرهیز از حرامها است
همچنانکه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مىکند.
بحار ج 93 ص 249
امام على علیه السلام فرمود:
روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.
غرر الحکم، ج 1، ص 417، ح 80
امام صادق علیه السلام فرمود:
آنگاه که روزه مىگیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم
روزه دار باشند.«یعنى از گناهان پرهیز کند.»
الکافى ج 4 ص 87، ح 1
حضرت زهرا علیها السلام فرمود:
روزهدارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده
روزه اش به چه کارش خواهد آمد.
بحار، ج 93 ص 295
امام باقر علیه السلام فرمود:
روزه این افراد کامل نیست:
1 – کسى که امام (رهبر) را نافرمانى کند.
2 – بنده فرارى تا زمانى که برگردد.
3 – زنى که اطاعتشوهر نکرده تا اینکه توبه کند.
4 – فرزندى که نافرمان شده تا اینکه فرمانبردار شود.
بحار الانوار ج 93، ص 295.
امام على علیه السلام فرمود:
چه بسا روزهدارى که از روزهاش جز گرسنگى و تشنگى بهره اى ندارد
و چه بسا شب زنده دارى که از نمازش جز بیخوابى و سختى سودى نمىبرد.
نهج البلاغه، حکمت 145
امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عزو جل که فرموده است:
از صبر و نماز کمک بگیرید، صبر، روزه است.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 298، ح 3
امام صادق علیه السلام فرمود
یک درهم صدقه دادن از یک روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 218، ح 6
رسول خدا فرمود خداى تعالى فرموده است:
روزه براى من است و من پاداش آن را مىدهم.
وسائل الشیعه ج 7 ص 294، ح 15 و 16 ; 27 و 30
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
کسى که روزه او را از غذاهاى مورد علاقهاش باز دارد برخداست که
به او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از شرابهاى بهشتى به او بنوشاند.
بحار الانوار ج 93 ص 331
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
خوشا بحال کسانى که براى خدا گرسنه و تشنه شده اند
اینان در روز قیامت سیر مىشوند.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 299، ح2.
امام صادق علیه السلام فرمود:
هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود
خداوند هزار
فرشته را مىگمارد تا دستبه چهره او بکشند و
او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند.
الکافى، ج 4 ص 64 ح 8; بحار الانوار ج 93 ص 247
امام صادق علیه السلام فرمود:
براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است:
1 – هنگام افطار 2 – هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت)
وسائل الشیعه، ج 7 ص 290 و 294 ح6 و 26.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
براى بهشت درى است بنام (ریان) که
از آن فقط روزه داران وارد مىشوند.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 295، ح31.
معانى الاخبار ص 116
امام کاظم (علیه السلام) فرمود:
دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مىشود.
بحار الانوار ج 92 ص 255 ح 33.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:
زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانىاش براى شب زنده دارى
واز روزهاى کوتاهش براى روزه دارى بهره مىگیرد.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 302، ح 3.
امام صادق علیه السلام فرمود:
هر کس کار نیکى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و
از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.
وسائل الشیعه، ج 7، ص 313، ح 33
امام کاظم (علیه السلام) فرمود:
رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرینتر
هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مىنوشاند.
من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 56 ح 2
وسائل الشیعه ج 7 ص 350 ح 3
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند
خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب مىکند.
وسائل الشیعه ج 7 ص 375،ح 22
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
هر کس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
الکافى، ج 4 ص 68، ح 1
امام کاظم (علیه السلام) فرمود:
افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
الکافى، ج 4 ص 68، ح 2
امام صادق (علیه السلام)فرمود:
هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد –
روح ایمان از او جدا مىشود
وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5
من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 73، ح 9
امام على (علیه السلام) فرمود:
رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 266، ح 23.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:
رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و
میانهاش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.
بحار الانوار، ج 93، ص 342
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:
درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مىشود و
تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.
بحار الانوار، ج 93، ص 344
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله)
لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یکون رمضان السنة
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:
اگر بنده «خدا» مىدانست که در ماه رمضان چیست
[چه برکتى وجود دارد] دوست مىداشت که تمام سال، رمضان باشد.
بحار الانوار، ج 93، ص 346
امام رضا (علیه السلام) فرمود:
هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند
مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.
بحار الانوار ج 93، ص 346
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است.
در آن شب برنامه سال آینده نوشته مىشود.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 258 ح 8
از امام صادق (علیه السلام) سوال شد:
چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه
که در آنها شب قدر نباشد بهتر است.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 256، ح 2
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مىگیرد و
تصویب آن در شب بیست ویکم و تنفیذ آن در شب بیستسوم.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 259
فضیل بن یسار گوید:
امام باقر (علیه السلام)
در شب بیست و یکم و بیستسوم ماه رمضان مشغول دعا مىشد
تا شب بسر آید و آنگاه که شب به پایان مىرسید نماز صبح را مىخواند.
وسائل الشیعه، ج 7، ص 260، ح 4
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است،
همچنان که صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) کمال نماز است.
وسائل الشیعه، ج 6 ص 221، ح 5
منابع موسسه باور باران و وسائل الشیعه
**************************