دوستان عزیز بعد از اینکه در6 مطلب قبلی با استناد به علم روز
از سایتهای داخلی و خارجی و از قول پروفسورها و دانشمندان روز
فواید و حکمت و برکات رو زه را به اطلاع شما عزیزان رساندیم
در این مطلب روزه از دیدگاه پیامبر و امامان را هم با هم بررسی میکنیم
حال با اینهمه دلیل علمی و شرعی چه بهانه ای میماند که کسی به عمد روزه نگیرد ؟
حتی اگر هیچ دلیل علمی هم تا بحال کشف نشده بود
صرف تعبد از خداوند متعال گرفتن روزه لازم بود
وقتی خداوند حکیم است و عزیز چه نیازی به دلیل؟
تازه با اینهمه دلیل چرا اینهمه روزه خواری؟
جز اینکه نوع و کیفیت تبلیغ دین تا بحال درست نبوده و باعث دین گریزی شده؟
باید به شبهه ها و انگیزه های عدم گرایش به دین و خدا
نگاهی از دریچه نسل روز داشته باشیم و آسیب شناسی کنیم و دعوت کنیم
و قطعا
با توجه به اینکه اینروزها به دید روشنفکری
خیلی ها برای انجام هر کاری به دنبال دلایل علمی مستند میگردند
لازم دانستیم در کنار روایات و دستور خداوند د 6مطلب علمی قبلی
به همراه دو نمامتن در این مطلب از دیدگاه علم هم اهمیت و دلایل روزه داری را بیان کنیم
با احترام : مرتضی زمانی
خادم وبلاگ و کانال عشق فقط خدا
#ثواب_روزه
🔵 پاداش گرفتن روزه در ماه رمضان به خاطر اطاعت از خدا👏👏👌👌
🌹حضرت علی(علیه السلام) از پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله) نقل می فرماید:
«هیچ مؤمنی نیست که ماه رمضان را، به حساب خدا، روزه بگیرد،
مگر آن که خدای تبارک و تعالی، هفت خصلت را برای او لازم گرداند
✨1⃣ هرچه حرام در پیکرش باشد محو و ذوب گرداند.
✨2⃣به رحمت خدای عزوجل نزدیک می شود.
✨3⃣خطای پدرش حضرت آدم را می پوشاند.
✨4⃣خداوند لحظات جان دادن را برای او، آسان کند.
✨5⃣از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان است.
✨6⃣خدای عزوجل از خوراکی های لذیذ بهشتی او را نصیب دهد.
✨7⃣ بالاخره خدای عزوجل، برائت و بیزاری از آتش دوزخ را به او عطا فرماید
📚 من لایحضر صدوق ۷۴/۲
نما متن تهیه شده در موسسه باور باران
در مورد فواید علمی روزه را حتما نگاه کنید👇👇
روزه از نگاه قرآن و علم روز
چهل حدیث درباره روزه و روزه داری
اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت
(رهبرى اسلامى).فروع کافى، ج 4 ص 62، ح 1
امام صادق علیه السلام فرمود:
خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.
من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1
مام على علیه السلام فرمود:
خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.
نهج البلاغه، حکمت 252
امام رضا علیه السلام فرمود:
مردم به انجام روزه امر شدهاند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و
به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.
وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
الکافى، ج 4، ص 62، ح 3
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
روزه سپر آتش (جهنم) است.
«یعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»
الکافى، ج 4 ص 162
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
بحار الانوار، ج 96، ص 257
امیرالمومنان على علیه السلام فرمود:
روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزههاست.
غرر الحکم، ج 1 ص 416 ح 64
امام على علیه السلام فرمود:
روزه پرهیز از حرامها است
همچنانکه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مىکند.
بحار ج 93 ص 249
امام على علیه السلام فرمود:
روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.
غرر الحکم، ج 1، ص 417، ح 80
امام صادق علیه السلام فرمود:
آنگاه که روزه مىگیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم
روزه دار باشند.«یعنى از گناهان پرهیز کند.»
الکافى ج 4 ص 87، ح 1
حضرت زهرا علیها السلام فرمود:
روزهدارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده
روزه اش به چه کارش خواهد آمد.
بحار، ج 93 ص 295
امام باقر علیه السلام فرمود:
روزه این افراد کامل نیست:
1 – کسى که امام (رهبر) را نافرمانى کند.
2 – بنده فرارى تا زمانى که برگردد.
3 – زنى که اطاعتشوهر نکرده تا اینکه توبه کند.
4 – فرزندى که نافرمان شده تا اینکه فرمانبردار شود.
بحار الانوار ج 93، ص 295.
امام على علیه السلام فرمود:
چه بسا روزهدارى که از روزهاش جز گرسنگى و تشنگى بهره اى ندارد
و چه بسا شب زنده دارى که از نمازش جز بیخوابى و سختى سودى نمىبرد.
نهج البلاغه، حکمت 145
امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عزو جل که فرموده است:
از صبر و نماز کمک بگیرید، صبر، روزه است.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 298، ح 3
امام صادق علیه السلام فرمود
یک درهم صدقه دادن از یک روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 218، ح 6
رسول خدا فرمود خداى تعالى فرموده است:
روزه براى من است و من پاداش آن را مىدهم.
وسائل الشیعه ج 7 ص 294، ح 15 و 16 ; 27 و 30
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
کسى که روزه او را از غذاهاى مورد علاقهاش باز دارد برخداست که
به او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از شرابهاى بهشتى به او بنوشاند.
بحار الانوار ج 93 ص 331
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
خوشا بحال کسانى که براى خدا گرسنه و تشنه شده اند
اینان در روز قیامت سیر مىشوند.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 299، ح2.
امام صادق علیه السلام فرمود:
هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود
خداوند هزار
فرشته را مىگمارد تا دستبه چهره او بکشند و
او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند.
الکافى، ج 4 ص 64 ح 8; بحار الانوار ج 93 ص 247
امام صادق علیه السلام فرمود:
براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است:
1 – هنگام افطار 2 – هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت)
وسائل الشیعه، ج 7 ص 290 و 294 ح6 و 26.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
براى بهشت درى است بنام (ریان) که
از آن فقط روزه داران وارد مىشوند.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 295، ح31.
معانى الاخبار ص 116
امام کاظم (علیه السلام) فرمود:
دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مىشود.
بحار الانوار ج 92 ص 255 ح 33.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:
زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانىاش براى شب زنده دارى
واز روزهاى کوتاهش براى روزه دارى بهره مىگیرد.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 302، ح 3.
امام صادق علیه السلام فرمود:
هر کس کار نیکى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و
از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.
وسائل الشیعه، ج 7، ص 313، ح 33
امام کاظم (علیه السلام) فرمود:
رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرینتر
هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مىنوشاند.
من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 56 ح 2
وسائل الشیعه ج 7 ص 350 ح 3
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند
خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب مىکند.
وسائل الشیعه ج 7 ص 375،ح 22
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
هر کس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
الکافى، ج 4 ص 68، ح 1
امام کاظم (علیه السلام) فرمود:
افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
الکافى، ج 4 ص 68، ح 2
امام صادق (علیه السلام)فرمود:
هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد –
روح ایمان از او جدا مىشود
وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5
من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 73، ح 9
امام على (علیه السلام) فرمود:
رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 266، ح 23.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:
رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و
میانهاش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.
بحار الانوار، ج 93، ص 342
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:
درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مىشود و
تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.
بحار الانوار، ج 93، ص 344
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله)
لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یکون رمضان السنة
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:
اگر بنده «خدا» مىدانست که در ماه رمضان چیست
[چه برکتى وجود دارد] دوست مىداشت که تمام سال، رمضان باشد.
بحار الانوار، ج 93، ص 346
امام رضا (علیه السلام) فرمود:
هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند
مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.
بحار الانوار ج 93، ص 346
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است.
در آن شب برنامه سال آینده نوشته مىشود.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 258 ح 8
از امام صادق (علیه السلام) سوال شد:
چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه
که در آنها شب قدر نباشد بهتر است.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 256، ح 2
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مىگیرد و
تصویب آن در شب بیست ویکم و تنفیذ آن در شب بیستسوم.
وسائل الشیعه، ج 7 ص 259
فضیل بن یسار گوید:
امام باقر (علیه السلام)
در شب بیست و یکم و بیستسوم ماه رمضان مشغول دعا مىشد
تا شب بسر آید و آنگاه که شب به پایان مىرسید نماز صبح را مىخواند.
وسائل الشیعه، ج 7، ص 260، ح 4
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است،
همچنان که صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) کمال نماز است.
وسائل الشیعه، ج 6 ص 221، ح 5
منابع موسسه باور باران و وسائل الشیعه
وبلاگ و کانال عشق فقط خدا